Spausdinti Informuoti redakciją Komentarai (30)
Zigmantas Balčytis

Z. Balčytis. Svarbiausia – suskystintų dujų terminalas

Šiandien sklandi suskystintų dujų terminalo statyba yra svarbiausias dujų kainos mažinimo darbotvarkės klausimas. Šiuo metu šio projekto įgyvendinimas svarbesnis nei pokalbiai ar derybos su „Gazprom“ arba nesibaigiančios peripetijos su „Chevron“ ketinimu žvalgyti ir išgauti Lietuvoje skalūnų dujas.

Iš šiandieninių pozicijų ir situacijos žiūrint, tik veikiantis suskystintų dujų terminalas gali užtikrinti aiškų gamtinių dujų kainos mažėjimą Lietuvos vartotojams – gyventojams ir įmonėms. Tik pradėjus veikti suskystintų dujų terminalui Lietuva gali netrukdomai, ilgam ir realiai įgyvendinti siekį pirkti gamtines dujas konkurencingomis kainomis.

Todėl visa energija, darbai turi būti skirti šio terminalo projektui: būtų nusikalstama, jei projektas užstrigtų. Taip, kaip vis dar stringa derybos su „Gazprom“, skalūnų dujų žvalgybos ir gavybos reikalai, nuolat apsiveliantys ar apveliami gandais, komentarais, ginčais, interesų karais, nuolatiniu politinių jėgų tarpusavio apsisvaidymu kaltinimais.

Eikvojama daug energijos, o gamtinės dujos nepinga. Liūdna, bet visi anksčiau skambėję norai, kad jau šią žiemą pavyks pigiau pirkti gamtines dujas ir atpiginti šildymą, neturi jokio pagrindo.

Kol kas neaišku, nei kiek Lietuvai kainuos Rusijos dujos, nei kiek mes čia, Lietuvoje, mokėtume už vietoje išgaunamas skalūnų dujas. Juolab kad skalūnų dujų žvalgybos ir išgavimo procesas gali užtrukti ne vienerius metus. Be to, prieš tai būtina užtikrinti tinkamą aplinkos apsaugą bei susitarti su vietos bendruomenėmis.

JAV, kurioje išgaunami didžiuliai kiekiai skalūnų dujų, gamtinės dujos kainuoja 3-4 kartus pigiau nei Europos valstybėse. JAV Kongrese ir Senate svarstomos įstatymų pataisos, kurios leistų šioje šalyje išgautas gamtines dujas eksportuoti į šalis NATO partneres. Minėtos įstatymų pataisos, jei jos būtų priimtos, Lietuvai suteiktų nemenką viltį jau kitų metų pabaigoje sulaukti suskystintų dujų iš JAV ir taip nutraukti priklausomybės nuo vieno tiekėjo grandines.

Labai svarbus ir kitas, taip pat jau prasidėjęs procesas: Europos Sąjungos ir JAV derybos dėl transatlantinės prekybos ir investicijų partnerystės. Lietuva, šį pusmetį pirmininkaujanti Europos Sąjungos Tarybai, yra tiesiogiai suinteresuota sėkmingomis derybomis dėl laisvosios prekybos tarp ES ir JAV sutarties.

Svarbu, kad procesai ir JAV, ir ES kol kas juda Lietuvai naudinga kryptimi – Klaipėdoje statomo suskystintų dujų terminalo link. Sėkmingai pastačius dujų terminalą, Lietuvai atsiveria realios galimybės gamtines dujas pirkti ne iš vieno, bet iš kelių šaltinių: JAV, Norvegijos, Rusijos. Būtina pagirti dabartinės Vyriausybės ir premjero poziciją bei veiklą dėl sklandaus dujų terminalo projekto įgyvendinimo, kuri verčia ir „Gazprom“ keisti savo poziciją. „Gazprom“ anksčiau ar vėliau bus priverstas padaryti Lietuvai nuolaidų, nes dujų tiekimo monopolį pakeis konkurencija su kitais tiekėjais.

ES kol kas neturi ir kažin ar turės vieningą nuomonę dėl skalūnų dujų išgavimo valstybėse narėse. Prancūzijoje hidraulinio ardymo metodas uždraustas, Vokietijoje siekiama įstatymais apriboti šio metodo naudojimą prie vandens telkinių, vandenviečių apsaugos zonose. Lenkija jau paskelbė išgaunanti skalūnų dujas ir artėjanti prie pramoninės skalūnų dujų gavybos. Didžiojoje Britanijoje vyksta aršios diskusijos dėl skalūnų dujų. Šiose diskusijose dalyvauja ir Didžiosios Britanijos premjeras D.Kameronas, nedviprasmiškai pasisakantis už skalūnų dujų gavybos plėtrą Jungtinėje Karalystėje.

Dėl skalūnų dujų žvalgybos ir gavybos Lietuvoje reikia aiškiai pasakyti: skalūnų dujos yra valstybinės reikšmės, strateginis, valstybės ateities reikalas, o ne vienos užsienio kompanijos ar vietos bendruomenės reikalas.

Vyriausybė, atstovaudama ir valstybės, ir vietos bendruomenių interesams, turėtų siekti, kad susitarimas tarp „Chevron“ ir vietos bendruomenių būtų naudingas ir vietos gyventojams, ir valstybei. Be to, atliktą poveikio aplinkai vertinimą turės patvirtinti savivaldybių tarybos. Be vietos gyventojų ar jų atstovų sutikimo skalūnų dujų vežimas nepajudės iš mirties taško.

Šiandien racionaliausias ir svarbiausiais sprendimas yra tik vienas – kuo greičiau pastatyti ir pradėti eksploatuoti suskystintų dujų terminalą Klaipėdoje. Jis šiandien svarbesnis nei „Chevron“ ar derybos su „Gazprom“.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
MYEP.LT FACEBOOK
MyEP.LT TWITTER
REKLAMA