„Po to jie mus pasodino į automobilį ir nuvežė prie sienos. Jie iš mūsų atėmė mobiliuosius telefonus, pinigus ir kitus mūsų turėtus vertingus daiktus. Prieš paleisdami, jie mus dar kartą sumušė, parodė, kurioje pusėje Turkija, ir pasakė eiti šią kryptimi“, - savo pasakojimą tęsė jaunas vyras.

2013 m. pabaigoje susidūrusi su pabėgėlių iš Sirijos ir šalių bei per Turkijos teritoriją atvykstančių imigrantų skaičiaus didėjimu, Bulgarijos ministrų taryba pritarė krizės suvaldymui skirto plano įgyvendinimui.

Tačiau, kaip rašo „Euobserver“, šio plano įgyvendinimas nėra skirtas krizės įveikimui ar sąžiningam ir humaniškam elgesiui su aukomis užtikrinimui, o yra susijęs tik su problemos paslėpimu.

Vienas iš esminių šio projekto tikslų – tai Bulgarijos teritorijoje prieglobsčio ieškančių asmenų skaičiaus sumažinimas. Tam tikslui į pasienio teritoriją buvo nukreipta 1,5 tūkst. policijos pareigūnų.
Likus mėnesiui iki šio plano įgyvendinimo pradžios kiekvieną dieną Bulgarijos pasienį neteisėtai kirsdavo vidutiniškai 116 asmenų. Per pirmąsias penkias 2014 m. savaites Bulgarijos sieną per dieną vidutiniškai kirto mažiau nei trys asmenys. Šių metų sausio mėn. pabaigoje Bulgarijos Vidaus reikalų ministerija pranešė, jog neteisėtai sieną kertančių imigrantų beveik visiškai nebeliko.

Bulgarijos vyriausybė linkusi daryti prielaidą, jog be dokumentų bandantys kirsti šios valstybės sieną asmenys nėra prieglobsčio ieškantys pabėgėliai, o paprasčiausiai nelegalūs imigrantai.

Valstybinės pabėgėlių agentūros vadovas šių metų balandžio 27 d. pareiškė, kad asmeniui pakanka atvykti į pasienio punktą ir pasakyti, kad yra prieglobsčio ieškantis asmuo bei su savimi turėti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą.

Tačiau remiantis tarptautiniais teisės aktais, asmens tapatybę patvirtinančio dokumento pateikimas nėra būtinas prašant suteikti prieglobstį. Tačiau dokumentų neturintiems asmenims nepavyktų pereiti Turkijos pasienio punkto patikros bei atvykti į Bulgarijos pasienio patikros punktą. Taigi dokumentų neturintys asmenys, pageidaujantys pateikti prašymą dėl prieglobsčio suteikimo Bulgarijoje, neturi jokios kitos alternatyvos kaip tik mėginti kirsti Bulgarijos valstybinę sieną neteisėtai.

„Jie iššovė į orą tam, kad mus išgąsdintų ir mes pabėgome į Turkiją“, - pasakojo Afghanas. „Mums net nebuvo suteikta proga paprašyti prieglobsčio“, - pridūrė jis.

Dalyvavau Žmogaus teisių gynimo organizacijos komandos darbe. Mes apklausėme 177 imigrantus bei prieglobsčio prašančius asmenis abejose Bulgarijos ir Turkijos sienos pusėse 2013 m. gruodžio ir 2014 m. sausio mėn.

Praėjusių metų gruodžio 10 d. lankėmės Elhovo policijos nuovadoje Bulgarijoje, kur 2013 m. lapkričio mėn. pradžioje „Amnesty International“ organizacijos komanda aptiko apie 500 į narvus sugrūstų asmenų. Mums atvykus šie narvai jau buvo tušti. Elhovo policijos nuovados viršininkas papasakojo, kad nuo 2013 m. lapkričio 6 d., kai buvo pranešta apie prieglobsčio prašančių asmenų problemos suvaldymo plano įgyvendinimą, čia nebuvo atgabentas nė vienas asmuo.

Nors sulaikytų asmenų laikymo sąlygos Elhovo policijos nuovadoje buvo prastos, ten laikytiems asmenims bent jau pavyko atvykti į Bulgariją.

Per pirmąsias dvi 2014 m. savaites tik 99 prieglobsčio prašantiems asmenims pavyko kirsti Turkijos ir Bulgarijos pasienį, tuo tarpu iš Sirijos į Turkiją atvyko daugiau nei 20 tūkst. pabėgėlių.

Prieglobsčio prašančių asmenų skaičius Bulgarijoje sumažėjo 27 proc.: 2013 m. gruodžio mėn. viduryje buvo registruoti 9 247 prieglobsčio prašantys asmenys, o šių metų kovo 19 d. užregistruoti 6 832 asmenys.

Su Europos Sąjungos (ES) ir kitų tarptautinių organizacijų pagalba, Bulgarijai pavyko pagerinti humanitarinę situaciją šalyje. Tačiau šis situacijos pagerėjimas neturėtų maskuoti siaubingų dalykų, kurie vyksta Turkijos ir Bulgarijos pasienyje.

ES ir kitos tarptautinės organizacijos privalo daryti Bulgarijai spaudimą tam, kad būtų gerinamos pabėgėlių priėmimo ir prieglobsčio suteikimo sąlygos bei garantuojama būtina paslauga.