Didžiausias dėmesys Komisijos vadovo kalboje skiriamas „penkiems svarbiausiems iššūkiams“, su kuriais turės susitvarkyti Sąjunga artimiausiais metais. Tai ekonominio Sąjungos valdymo sustiprinimas, reaguojant į ekonomikos nuosmukį ir mokantis iš krizės, struktūrinių reformų paspartinimas, įgyvendinant šiemet priimtą strategiją Europa 2020, tolesnis laisvės, teisingumo ir saugumo erdvės kūrimas, derybų dėl modernaus ES biudžeto pradžia bei ES vaidmens pasaulyje stiprinimas.
Kai kurie iš įvardintų prioritetų yra neabejotinai svarbūs ir Lietuvai. Iš svarbiausių iniciatyvų, kurias turėtų palaikyti Lietuva, yra Vieningos rinkos aktas, kuriuo veikiausiai bus siekiama atgaivinti kliūčių bendrajai ES rinkai šalinimo procesą, įskaitant ir bendros energetikos rinkos kūrimą, biurokratinės naštos verslui mažinimas ir struktūrinių reformų įgyvendinimas, pavyzdžiui, modernizuojant Europos universitetus, ES išorės prekybos tolesnis atvėrimas.
Kita vertus, numatoma nemažai priemonių, kurias Lietuva turėtų labai atidžiai įvertinti ir pasverti jų privalumus bei trūkumus. Daug ginčų veikiausiai kels priemonės, kuriomis bus siekiama labiau prižiūrėti ir kontroliuoti ES valstybių biudžetų rengimo ir įgyvendinimo procesus, ypatingai sankcijos už įsipareigojimų nesilaikymą, finansų rinkų reguliavimas, finansinių sandorių apmokestinimas ir galimi kiti nauji ES mokesčiai, taip pat ES projektų obligacijų sukūrimas, Sąjungos biudžeto peržiūra ir kiek kam lėšų turėtų būti skirta po 2013 m. Naujas iniciatyvas Komisija planuoja ir aplinkosaugos, migracijos, bendros užsienio ir gynybos politikos srityse.
Darbo vietos gali pritraukti ir mokesčius
Kitas svarbus klausimas – ar ekonomikos nuosmukis ir ES institucijų bei valstybių politikų noras apsisaugoti nuo jos pasikartojimo, nesukurs naujos politinės pusiausvyros, kuri leistų Komisijai prisiminti jau ne kartą siūlytas, bet pakankamo valstybių narių pritarimo anksčiau nesulaukusias priemones. Kitaip sakant, poreikis imtis naujų iniciatyvų darbo vietoms kurti bei kitaip gražiai jas pristatant visuomenei gali sukurti palankią aplinką prikelti ne tik Vieningos rinkos projektą, bet ir europinių mokesčių ar labiau koordinuojamos ekonominės valstybių narių politikos idėjas. Europos Komisija jau ne kartą yra parodžiusi gerą institucinę atmintį ir gebėjimą įtikinti naujai pradėjusius dirbti komisarus imtis seniai paruoštų iniciatyvų, nuo kurių tereikia nubraukti dulkes ir apiforminti tuo metu madinga argumentacija.
Galiausiai, nepaisant skambių Europos Komisijos vadovų frazių apie tai, jog Europos institucijos (Komisija?) ir valstybės narės pademonstravo lyderystę krizės metu, jog Europai atėjo tiesos akimirka ir privalome galvoti kaip europiečiai, pačią kalbą turbūt pastebėjo labai menka ES gyventojų dalis. Šiuo atžvilgiu analogija su JAV taip pat tėra tik įsivaizduojama, nors ES institucijose daug kas ir norėtų manyti, jog tokie simboliai stiprina Sąjungos svarbą žmonių gyvenime. Paradoksalu, bet didelė dalis euro zonos gyventojų kaip tik svarbiausius ES pasiekimus, ypač vieningą valiutą eurą, laiko ekonominių sunkumų priežastimi. Žinoma, čia nemažai įtakos turi ir ES valstybių vyriausybių pomėgis dėl visokių blogybių kaltinti Briuselį. Tačiau atotrūkis tarp Briuselio retorikos ir žmonių nuomonių gerai iliustruoja ir skirtumus tarp JAV bei įsivaizduojamų Jungtinių Europos valstybių.