Europos Sąjungos vidaus rinkos ir paslaugų komisaras Michelas Barnier teigia esąs „labai nustebintas neįprastos kampanijos – amerikiečių kampanijos“, kurią surengė „MasterCard“.

M. Barnier kalbėjo apie siūlomą reglamentavimą – jis bus paviešintas kitą trečiadienį – kuriuo siekiama apriboti daugiašalius tarpbankinius mokesčius bei sumažinti išlaidas vartotojams.

Daugiašaliai tarpbankiniai mokesčiai – tai mokesčiai, kuriuos mažmenininkas moka kortelės turėtojo bankui, kaip dalį už elektroninės mokėjimo kortelės operaciją, ar tai būtų debetinė, ar kreditinė kortelė.

Siūlomas reglamentavimas, kurio kopiją matė ir „EurActiv“, nustatys naujas daugiašalių tarpbankinių mokesčių ribas – 0,2 procento ir 0,3 procento atitinkamai debetinėms ir kreditinėms kortelėms. Iš pradžių buvo ketinimų apskritai atšaukti mokesčius, tačiau vėliau Europos Komisija nusprendė sušvelnininti savo poziciją.

M. Barnier pasmerkė „MasterCard“ kampaniją, kurios metu amerikiečių bendrovė Prancūzijos žiniasklaidoje „nupirko reklaminius skelbimus per visą puslapį, kurie atrodė tarsi informacinė reklama“. Komisaro teigimu, tai buvo „dviprasmiška, kadangi čia buvo įdėta mano nuotrauka“.

„EurActiv“ priskaičiuojama prie žiniasklaidos priemonių, gavusių naudos iš „MasterCard“ reklamos, tačiau nevadovavo reklaminei kampanijai, kuri buvo nusitaikiusi į Prancūzijos ekonominius laikraščius.

Prancūzijos komisaras sakė, kad jį ši reklaminė kampanija „giliai sujaudino“, kadangi ji susijusi su pasiūlymais, kurie dar nepaskelbti, be to, buvo panaudota jo nuotrauka. „Tai lobistinė „MasterCard“ kampanija, kuri, beje, turi kainuoti tam tikrą pinigų sumą, iš man ji iš esmės pasirodė visiškai nepriimtina“, - sakė eurokomisaras.

„MasterCard“ buvo linkusi šių įtarimų nekomentuoti.

Suabejota Ispanijos įrodymais

Ši intervencija pažymi tai, kaip stipriai skiriasi „MasterCard“ ir ES vykdomosios valdžios pozicijos daugiašalių tarpbankinių mokesčių klausimu – ypač dėl mokesčių sumažinimo naudos vartotojams – ir tai ypač išryškėjo pastaraisiais mėnesiais.

„MasterCard“ teigė, kad mažesni tarpbankiniai mokesčiai padidintų išlaidas vartotojams, o tai galėtų paskatinti dažniau naudoti grynuosius pinigus. Kompanija rėmėsi Ispanijos pavyzdžiu, kur tarpbankiniai mokesčiai nuo 2006 iki 2010 metų buvo sumažinti daugiau nei 57 procentais.

Ispanijos ataskaitoje, kurią atliko mokslininkai ir rėmė „MasterCard“, daroma išvada, jog vartotojai iš šio sumažinimo neturėjo jokios naudos. Užtat mažmenininkai, kaip teigiama ataskaitoje, per penkerių metų laikotarpį sutaupė beveik 2,75 milijardo eurų (9,5 milijardo litų).

Paklaustas „EurActiv“, Prancūzijos komisaras sukritikavo pranešimus, kad Ispanijos vartotojų grupės turėjo abejonių dėl tarpbankinių mokesčių ribojimo naudos, bei užsiminė, jog tokias ataskaitas rėmė pati „MasterCard“.

„MasterCard“ išleido daug pinigų šiai kampanijai ir atliko daug tyrimų, už kuriuos sumokėjo. Štai kodėl manau, jog tai visiškai nepriimtinas lobizmo būdas. Per ketverius buvimo čia metus tai mačiau nedažnai“, - pridūrė komisaras M. Barnier.

Europos Komisija paminėjo Prancūzijos pavyzdį, kur tarpbankiniai mokesčiai taip pat buvo sumažinti ir tai visiškai nepadidino kortelių turėtojų išlaidų.

Vartotojų grupės nesutarė šiuo klausimu

Nepaisant to, Europos Komisija pati pripažino, kad Ispanijos pavyzdys perša mintį, jog mokesčių sumažinimu labiau džiaugiasi ne vartotojai, o bankai.

„Pavyzdžiui, Australijos ir Ispanijos patirtis rodo, kad prekybininkams tenkančių mokesčių mažinimas skatina juos priimti korteles, o tai gali lemti atsiskaitymų kortelėmis augimą, didinantį bankų pajamas“, - rašoma 2013 metų birželio mėnesį ES vykdomosios valdžios išplatintame memorandume.