Spausdinti Informuoti redakciją Komentarai (4)
Stasio Eidrigevičiaus kurta iliustracija

Kokiomis reklamomis didžiuojasi Europa ir Lietuva?

Reklama dažnai susilaukia kritikos strėlių, ir, daugelis pasakytų, ne veltui. Nors praėjusiais metais Vakarų Europoje reklamai skiriami biudžetai susitraukė, Rytų europiečiai reklamai išleido daugiau. Erzinanti, įkyriai pasikartojanti ir neskoninga dažniausia randa savo vietą pašto dėžutėse, o vėliau ir šiukšliadėžėse.

Vis dėlto ekspertai pastebi, kad šiemet išlaidos reklamai augs, o vadinamos „blogos“ reklamos mažėja. Kokiomis reklamomis Europa didžiuojasi, o lietuviai gali pasigirti sulaukę tarptautinio pripažinimo?

Rinka plėsis

Nors pasaulio reklamos rinkos biudžetas praėjusiais metais išaugo 3,2 proc., Europos reklamos rinka susitraukė. Rudenį pasirodęs rinkos tyrimų bendrovės „Nielsen“ pranešimas skelbė, kad senajame žemyne biudžetai reklamai sumažėjo net 6 proc. lyginant su 2011 m. Didžiausią šuolį aukštyn patyrusi Lotynų Amerika, kurios reklamos biudžetai ūgtelėjo 13,1 proc., analitikų vertinama tik dėl interneto sklaidos bumo.

Pasaulinė medijų strategijas prognozuojanti „Magna Global“ apskaičiavo, kad šiemet reklamos rinka turėtų augti - pasaulinė 8,4 proc., o Vakarų Europos 2,1 proc. Beje, ‚Magna Global‘ nuosaikiau įvertino ir pernykščius sumažėjusius Europos reklamos biudžetus – esą jie mažėjo tik Vakarų šalyse, o Rytų ir Vidurio Europoje netgi šoktelėjo iki 7,9 proc. Prognozės leidžia tikėtis augimo ir šiemet. Manoma, kad daugiausia prie to prisidės sporto įvykiai - Sočio žiemos olimpinės žaidynės ir Brazilijoje vyksiantis Pasaulio futbolo čempionatas. Didžiausia sėkmė pranašaujama, be abejo, skaitmeniniams sklaidos kanalams.

„2014 -asiais gerėjančios ekonominės aplinkos ir stipresnių nei įprastai ekonominių varų kombinacija paskatins atverti rinkodaros ir prekės ženklo stiprinimui skirtus biudžetus. Tai visų pirma pajus televizija ir skaitmeninės medijos, kur atsiveria nauji reklamos kampanijų formatai ir galimybės“, - pranešime sako už prognozes atsakingas „Magna Global“ atstovas Vincentas Lentang.

Laimėtas antrasis Kanų „liūtas“

Reklamos daugėja ir Lietuvoje. Remiantis rinkos ir žiniasklaidos tyrimų kompanijos TNS Lt duomenimis bendros reklamos apimtys pernai padidėjo 3,3 proc. Lyginant su užpernai, šalyje išaugo greitųjų kreditų, lojalumo kortelių ir loterijų reklamų skaičius. Mažesnius biudžetus reklamai pajamas nustatė mobiliojo ryšio operatoriai, lengvųjų automobilių ir mobiliojo interneto tiekėjai. Vis dėlto, buvo ir tokių, kurie kone trigubai investavo į prekės ženklą - 345 proc. reklamos biudžetą padidino JYSK prekės ženklas. Spaudos reklamos apimtys sumažėjo 10,2 proc.

Vertinant tarptautinį pripažinimą, lietuviai antrąsyk sulaukė Kanų „liūto“ apdovanojimo. Tiesą, šįkart „liūtas“ – bronzinis. Lietuvos reklamos Geriausia Lietuvos reklamos apdovanojimuose „Adrenalinas“ pavasarį pripažinta reklamos agentūra „Not Perfect | Y&R Vilnius“ tarptautinį įvertinimą pelnė lauko reklamos kategorijoje. Laurus nuskynusi iliustracija - Vilniaus knygų festivaliui Stasio Eidrigevičiaus kurtas plakatas „The Forehead“.

Pirmojo Kanų „liūto“ lietuviai sulaukė 2007 m. už kūrybiškiausią žiniasklaidos panaudojimą. Tuomet sidabrinį apdovanojimą gavo reklamos planavimo agentūra „Universal Trendmark / McCann“, kūrusi reklamos kampaniją atliekų perdirbimo įmonei EMP.

Reklamose mažėja žodžių

„Not Perfect | Y&R Vilnius“  vadovas Gytis Giniotis pastebi, kad bendras reklamos kontekstas keičiasi ir juokaudamas priduria, kad, matyt, visuomenė nebemoka skaityti, nes tekstas trumpėja, o paveikslėliai darosi sudėtingesni. Savitų skirtumų turi ir Europos šalyse susiformavusi reklaminės komunikacijos tradicija. „Pas britus yra daug verbalinio humoro dėl kalbos specifikos. Žodžių maža ir jie reiškia labai daug – gali turėti keturias penkias prasmes. Iš to randasi gražios dviprasmybės. Prancūzų kalba yra gana griozdiška, ja sunkiau varijuoti, mažiau verbalinio humoro. Dėl to reklamose daug estetinių ir daug ir sudėtingo išpildymo reikalaujančių dalykų, kurie paprastai neturi sukrečiančios įžvalgos“, - pastebi G. Giniotis.

Nors pasaulines madas vadovo teigimu diktuoja būtent britai ir amerikiečiai, o įdomių sprendimų paskutiniu metu galima tikėtis ir iš Lotynų Amerikos, geros reklamos nebūtinai būdingos išskirtinai kelioms šalims. „Visiems iki šiol paslaptis, kaip Rumunijai puikiai sekasi daryti reklamas. Negalime kažko išmokti iš šių šalių, norint sukurti riekia tiesiog gerai daryti savo darbą“,- sako G. Giniotis. Vis dėlto, Jungtinėje Karalystėje egzistuojanti nuostata, kad reklama turi būti viena iš remiamų politinių industrijų, kuriai taikomos mokesčių lengvatos, sudaro palankesnes sąlygas kūrybiniam eksportui.

Svarstydamas apie reklamose naudojamus simbolius, G. Giniotis pastebi, kad išskirtinių nacionalinių būtent konkrečiai žmonių grupei suvokiamų ženklų naudojimas pageidaujamo rezultato paprastai nesuteikia ir apsiriboja siaura vartotojų auditorija. „Yra daugybė bendrų emocinių dalykų, kurie sieja žmonės gyvena visame pasaulyje. Kiekvienas žmogus tikriausiai pavargsta po darbo dienos ir džiaugiasi grįždamas namo. Vis dėlto, kai imame galvoti apie skirtumus, tautinius ar kitokius, randasi spąstai į kuriuos labai lengva įkristi. Žinoma, vienas auditorijas taip lengva paliesti, tačiau kiti sureaguos mažiau“,- teigia „Not Perfect | Y&R Vilnius“  vadovas.

Mažėja pažeidimų

Nors Lietuvos reklamos biuras ataskaitą apie praėjusių metų galimai netinkamas reklamas, pasirodžiusias ar planuotas rodyti Lietuvoje, dar tik skelbs, Lietuvos reklamos rinka darosi atsakingesnė.

„Kol kas išankstinis reklamų vertinimas nėra labai populiarus ir dažnas, tačiau galiu pasidžiaugti, kad tokių vertinimų skaičius kasmet auga. Vertinimai atliekami dar neprasidėjus reklamos kampanijai, todėl dažniausiai reklamos, kurios, Arbitražo komisijos nuomone, buvo nepriimtinos, nepasiekė vartotojų arba buvo pakeistos taip, kad nepažeistų galiojančių teisės aktų ir etikos kodekso nuostatų“, - sako Lietuvos reklamos biuro direktorė Lauryna Macijauskaitė. Ankstesni stebėjimai rodo, kad dažniausiai reklamos susilaukia skundų dėl nepadorumo, klaidingų faktų transliavimo, smurto propagavimo ar religiją įžeidžiančio turinio.

Vis dėlto, dairantis po dar gruodį apdovanojimus išdalijusį Lisabonoje vykusį „Eurobest“ kūrybos apdovanojimą didžiojo prizo apdovanojimą lauko reklamos kategorijoje laimėjo reklamos agentūra „Wien Nord Vienna“ už trolinimą.

Kasmetinio „Volkswagen“ markės automobilių fanų festivalio metu buvo išdalinti netikri 3D akiniai, kurie užsidėjus vakare turėjo laukti įspūdingas reginys. Iš tiesų dalyviai išvydo fejerverkus naktiniame danguje ir „Opel“ ženklus.

Reklamą galite pažiūrėti, paspaudę šią nuorodą.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
MYEP.LT FACEBOOK
MyEP.LT TWITTER
REKLAMA