Tarptautinė kelių transporto sąjunga (IRU) ketina viešojo pervežimo ir turistiniams autobusams padaryti paslaugą padvigubinant jų skaičių bei paverčiant šią sritį iki 2025 m. ES politikos prioritetu.

IRU teigimu, be gerų sąlygų sukūrimo miesto ir tarpmiestiniams autobusams, šie siūlymai taip pat duotų daugiau visuomeninės naudos viešajam transportui.

Vairuotojų skatinimas daugiau naudotis viešuoju transportu gali sumažinti transporto grūstis Europos žemyne, kuris yra perpildytas automobilių. Šio skatinimo tikslas – sumažinti degalų suvartojimą, kas padėtų mažinti anglies dioksido išmetimą bei avarijų skaičių. IRU teigia numatanti vietą ir kelionėms traukiniais savo „multimodalinėje“ transporto vizijoje, tačiau kelių lobistai duoda aiškiai suprasti, jog tikisi, kad ES įstatymų leidėjai paseks Kolumbijos sostinės Bogotos pavyzdžiu, rinkdamiesi senojo pasaulio viešojo transporto sistemas.

Kaip rašo „EurActiv“, IRU atstovai ypatingai palankiai atsiliepia apie Bogotos greitojo pervežimo sistemą „TransMilenio“, apimančią 1 400 ryškiai raudonų sujungtų autobusų, kursuojančių 11 maršrutų bei pervežančių nuo 1,4 iki 1,7 milijonų keleivių per dieną.

„TransMilenio“ kai kurių vertinamas kaip miesto viešojo transporto pavyzdys, kuris yra pigesnis ir paprasčiau įgyvendinimas nei konkuruojantys geležinkelio projektai, pavyzdžiui, Kolumbijos antrajame pagal dydį Medeljino mieste vykdomas projektas, skirtas automobilių spūstims mažinti.

Pasivijimas

IRU viešojo transporto ekspertas Olegas Kamberskis palaiko šį požiūrį, sakydamas, kad ES „atsilieka nuo transporto politikos numatyto plano“, lyginant su tokiais projektais, kaip Bogota.

„Viešojo transporto paradigma keičiama greitojo pervežimo sistemų sąvoka. Naujoji sąvoka sparčiai prigyja“, - „EurActiv“ pasakojo O. Kamberskis. „Tai pigiau ir paprasčiau įgyvendinama nei geležinkelio projektai“.

IRU siūlymai skirti tam, kad miesto ir tarpmiestiniai autobusai bei taksi užimtų didesnę dalį ES viešojo transporto sistemoje. „Tai – viešasis interesas, kad miesto, tarpmiestiniai autobusai bei taksi (...) atsidurtų pačioje ES politikos formavimo širdyje tiek nacionaliniu, tiek ir vietiniu lygmenimis. Aiškaus politinio ir verslo tikslo nustatymas naudojimosi viešuoju transportu augimui bei autobusų dalies viešojo transporto sistemoje didinimui, kuri iki 2025 m. turėtų padvigubėti, pagreitins iniciatyvios visuomeninės, finansinės, fiskalinės, įstatymų leidžiamosios, rinkos bei veikimo aplinkos vystymąsi“, - rašoma IRU rekomendacijose.

Tai, kad „TransMilenio“ yra privati viešoji bendrovė, gali dar labiau paskatinti transportininkų, kurių siūlymuose kalbama būtent apie šį finansavimo būdą, interesą, kas „palaipsniui įgalintų įstatymų leidimo, fiskalinę, rinkos ir administracinę sistemą (...) bei pasiūlytų tinkamo viešojo investavimo modelį, leidžiantį viešajam keleiviniam transportui sėkmingai nugalėti privatų automobilį.“

Kalbėdama apie „tinkamą viešojo investavimo modelį“, IRU tikisi viešojo palaikymo pervežimo autobusais sistemoms, išvengiant besitęsiančio keliavimo traukiniais „kryžminio subsidijavimo“ per kelių mokesčius, pavyzdžiui, rinkliavas bei mokamus įvažiavimus.

Už Atlanto teigiamas autobusų vertinimas taip pat auga. Viešai kritikuojama dėl viešojo transporto sistemos, JAV taip pat gali pasekti Bogotos pavyzdžiu.

„Esant panašioms sąlygoms, greitieji autobusai gali pritraukti daugiau investicijų nei geležinkelių transportas ar tramvajai“, - JAV ir Afrikos Transporto ir vystymosi politikos instituto direktorius pasakė per praėjusį mėnesį Čikagoje įvykusį Planavimo tarybos posėdį prie apskritojo stalo.

„Cleveland Healthline“ autobusų pervežimo sistema – antroji pagal dydį Ohajo valstijoje, atnešė 6 mlrd. JAV dolerių (15,3 mlrd. litų) pelno, t.y. 114 JAV dolerių (290,7 litų) už kiekvieną investuotą JAV dolerį. Kituose miestuose įgyvendinami projektai davė panašių rezultatų.

Tačiau ne viskas taip nuostabu autobusų transporto srityje. Nedaugelis sistemų pasiekė Bogotos greitųjų autobusų lygmenį, kuri taip pat vis dar turi šiokių tokių problemų. Būtų buvę pigiau ir paprasčiau sustiprinti nei konkuruoti su Medeljino miesto dabar jau atnaujinta metro sistema, o augančios spūstys Bogotos greitųjų autobusų sistemoje šiais metais privedė prie pinigų grobstymo ir riaušių, kas pridarė šimtus tūkstančių eurų nuostolių dėl sugadinimų, taip pat buvo ir daug sužeistųjų.

Greitųjų autobusų pervežimo sistema mažai teprisidėjo prie apsunkinto Bogotos transporto judėjimo, kai piko valandomis kelionė gali trukti daugiau nei valandą. Likę klaustukai taip pat ir dėl ilgalaikės greitųjų autobusų pervežimo sistemos perspektyvos, nes autobusai išskiria teršalus į miesto orą, tuo prisidėdami prie smogo, o tai skiriasi nuo traukinių sistemos, varomos elektros energija iš elektrinių, esančių už miesto teritorijos ribų.

Autobusai ir traukiniai

Tačiau yra siūlymų mažinti smogą naudojant pažangius elektrinius ar hibridinius autobusus, pavyzdžiui, tokius, kokie neseniai pradėjo važinėti Londone.

Transporto lobistų rankose galimybė įrodyti, jog viešojo transporto prieinamumo augimas paskatins daugiau žmonių persėsti iš savo automobilių į autobusus, dėl ko į orą bus išmetama mažiau anglies dioksido. Tam, kad tai įvyktų, reikia tiek autobusų, tiek ir traukinių pervežimų. Europos geležinkelio ir infrastruktūros įmonių (CER) atstovo teigimu, „miesto transportas – tiek miesto autobusai, tiek ir traukiniai – yra papildo vienas kitą“.

Tiek CER, tiek ir IRU teigia, kad jų atstovaujamos transporto priemonės – miesto geležinkeliai ir autobusai – teršia mažiau. Tačiau dėl vien dalyko abi pusės sutinka: „Tiek miesto geležinkeliai, tiek miesto autobusai draugiškesni aplinkai nei automobiliai.“