Beveik kiekvieną vakarą nuo 1928 m. Flandrijos Ipro mieste, nepriklausomai nuo to, lyja ar šviečia saulė, trimitininkų ansamblis pasirodo prie Menino vartų – paminklo, skirto žuvusiems Pirmojo pasaulinio karo kariams paminėti.

„Dažnai skambant trimitams tenka ir ašarą nubraukti“, - pasakoja Maria Sainsbury iš Naujosios Zelandijos, nukeliavusi pusę pasaulio tam, kad aplankytų svarbiausias Pirmojo pasaulinio karo vietas Belgijoje ir Šiaurės Prancūzijoje.

Kaip rašo DW, prieš šimtą metų Vakarų Flandrija buvo viena labiausiai militarizuotų zonų pasaulyje, čia buvo nusidriekęs apie 60 kilometrų ilgio Vakarų frontas. 2014-aisiais minint karo, trukusio ketverius metus, pradžią, šis regionas ruošiasi išnaudoti planuojamą turistų antplūdį tinkamai.

Pirmojo pasaulinio karo turizmas – puikus šansas verslui

M. Sainsbury stovi tarp dar 30 trimitininkų besiklausančių asmenų, tačiau šis skaičius, kaip tikisi Belgijos valdžia, labai greitai išaugs. Minint karo pradžios šimtmetį tikimasi, kad turistų, norinčių aplankyti įžymias Pirmojo pasaulinio karo vietas, skaičius išaugs 50 proc., o tai reiškia, kad jų skaičius gali pasiekti net du milijonus. Tai taps puikiu šansu verslui.

„Reikia nepamiršti ir apie verslą, nepasiriboti vien tik kultūra ir istoriniu palikimu. Šis paminėjimas taip pat svarbus turizmo agentūroms ir vežėjams“, - pasakoja „Visit Flanders“ vyriausybinės agentūros Pirmojo pasaulinio karo projekto vadybininkė Lea Winkeler.

„Taip pat tai įvykis, susiejantis mūsų mažą Flandrijos regioną su likusiu pasauliu, nes čia kovojo ir žuvo kariai iš 50 pasaulio valstybių.“

Flandrijos vyriausybė skyrė 30 mln. eurų (103,6 mln. litų) paminėjimo pasiruošimams, tarp kurių muziejų plėtra, papildomų automobilių stovėjimo aikštelių vietų įrengimas, ekspozicijų finansavimas bei tarptautinio masto paminėjimo nušvietimas spaudoje.

Už viešojo sektoriaus ribų, vietos verslininkai, organizuojantys ekskursijas ir užsiimantys kitokia su turistais susijusia veikla, ketina išnaudoti šią puikią galimybę uždirbti.

„Šiais metais mūsų ekskursijų organizavimo paslaugomis pasinaudojo 550 turistų“, - sako Briuselio miesto turizmo agentūros vadovė Jean Wyns. „Tačiau norėčiau, kad artimiausiais metais šis skaičius bent jau padvigubėtų. Galbūt pavyks šį skaičių padidinti iki 1 500.

Maksimalaus turistų srauto metui J. Wyns yra paruošusi specialią ekskursiją po įžymiąsias Pirmojo pasaulinio karo vietas, iš Briuselio bus išvykstama du kartus per savaitę. Ekskursijos metu bus aplankomos abiejų konflikto pusių karių kapinės, skirtingų valstybių po karo pastatyti paminklai, apkasų, bunkerių ir karo lauko ligoninių liekanos.

Viešbučių sektoriaus plėtra vyksta visame Flandrijos regione. „Albion Hotel“ viešbutis Ipre didina savo svečių priėmimo pajėgumus nuo 23 iki 32 kambarių, o automobilių stovėjimo aikštelė didinama 28 vietomis bei įrengiama konferencijų salė. Jau dabar viešbučio rezervacijų knygoje netrūksta įrašų apie užsakymus.

„Balandžio, gegužės, birželio, rugsėjo mėn. – yra nemažai periodų, kurie yra pilnai rezervuoti“, - pasakoja viešbučio savininkė Christine Decramer Praet. „Paprastai taip nėra, todėl vertiname tai kaip gerą pradžią.“

Tinkamas paminėjimas

Ši gera pradžia verslui ir investicijoms yra sveikintina ir daug žadanti, todėl regioninė Flandrijos valdžia bei Belgijos vyriausybė Briuselyje sutelkusi dėmesį į tai, kad šis paminėjimas vyktų tinkamai.

„Mums labai svarbu, kad paminėjimas vyktų pagarbiai“, - sako Stevenas Lodeywyckas iš Vakarų Flandrijos regiono turizmo priežiūros institucijos „Westoer“.

Rinka užtvindyta abejotinais niekučiais bei kitais su karo paminėjimu susijusiais dalykais, kurie balansuoja ties beskonybės riba.

„Westoer“ rengia kūrybines dirbtuves privataus verslo atstovams tam, kad karo paminėjimas būtų nukreiptas tinkama ir pagarbia linkme.

„Mes pasakojame jiems apie Pirmojo pasaulinio karo istoriją“, - pasakoja S. Lodeywyckas. „Taip pat mes jiems pasakojame, kas vyks artimiausius ketverius ar penkerius metus bei išduodame instrukcijas, kaip užmegzti nebyliąją komunikaciją.“

Valdžios nuomone, vienas sėkmingų nebyliosios komunikacijos pavyzdžių ir teigiamas komercializuoto paminėjimo pavyzdys – alus „Paschendaele“. Tai nauja alaus rūšis, skirta 1917 m. Paschendaele mūšio, kuriame žuvo beveik pusė milijono karių, paminėjimui. Šią alaus rūšį paruošė „Van Honsebrouk“ alaus darykla, įsikūrusi Vakarų Flandrijoje esančiame Ingelmiunsterio mieste. Belgijoje šiuo alumi buvo pradėta prekiauti dar 2013 m., o 2014 m. jį bus pradėta eksportuoti. Be to, kad šiai alaus daryklai teko susidurti su įprastiniu iššūkiu tinkamai subalansuoti ingredientus tam, kad pavyktų sukurti gero skonio alų, jai teko dar ir rasti aukso vidurį tarp komercinių ir paminėjimo aspektų.

„Tai komercinis produktas, tačiau mes taip pat norime paskatinti žmones tinkamai paminėti Pirmojo pasaulinio karo pradžią“, - pabrėžia šios alaus daryklos rinkodaros vadovas Jeanas Christophe’as Feysas.

„Svarbu išsaugoti balansą tarp komercijos ir šio istorinio įvykio paminėjimo“, - pabrėžia jis.

2014–2018 m. Flandrijai teks išsaugoti šį trapų balansą tarp šio tamsiojo istorijos periodo pradžios paminėjimo ir precedento neturinčio turistų antplūdžio suvaldymo.