Naujasis sprendimas įsigalioja nuo antradienio 6 val. Grinvičo (9 val. Lietuvos) laiku, o Bendrijos šalys nedelsdamos paskelbė, kad pasistengs užtikrinti oro uostų darbą, siekiant sumažinti nuostolius, pranokstančius tuos, kurie buvo patirti dėl JAV oro erdvės uždarymo po 2001 metų rugsėjo 11-osios teroro atakų.

"Nuo rytojaus ryto turėtų skraidyti daugiau lėktuvų", ES transporto komisaras Siimas Kallas sakė žurnalistams po Bendrijos susisiekimo ministrų vaizdo konferencijos.

Vokietijos susisiekimo ministras Peteris Ramsaueris pranešė: "Nacionaliniame ir Europos lygyje nusprendėme žingsni po žingsnio normalizuoti (padėtį), neperžengiant griežtų saugumo reikalavimų".

Nyderlanduose, kurių oro bendrovė KLM nuo šeštadienio atliko kelis bandomuosius skrydžius įprastame lainerių skraidymo aukštyje, pirmadienio vakarą iš Amsterdamo Schipolo oro uosto pradėjo kilti keleiviniai lėktuvai.

Oro bendrovės paskelbė, jog atlikus daug bandomųjų skrydžių, nenustatyta jokių sutrikimų, tačiau ekspertai nesutaria, kaip matuoti pelenų dalelių koncentraciją ir kas turi nuspręsti, kad skrydžiai bus saugūs.

1982 metais vieno oro bendrovės "British Airways" lainerio visi keturi varikliai buvo išsijungę, kai lėktuvas įskrido į vulkaninių pelenų debesį virš Indijos vandenyno.

ES ministrai susitarė, kad tebebus uždaryta oro erdvė arčiau ugnikalnio, kuris pirmadienį spjaudė daugiau dujų negu pelenų.

Tačiau skrydžiai galės būti atnaujinti didesnėje zonoje, kur pelenų koncentracija atmosferoje mažesnė, o sprendimai bus priimami įvertinus saugumą vietos lygiu ir atsižvelgus į mokslininkų rekomendacijas, sakoma Europos civilinės aviacijos kontrolės agentūros "Eurocontrol" pranešime.

"Ilgainiui turėtų būtu įmanoma žengti prie sutarimo, kad visa atsakomybė patikima oro bendrovėms", - pridūrė agentūra.