ES lakūnų sąjungos skambina pavojaus varpais dėl rugsėjo 30 d. įvykusio Europos Parlamento (EP) transporto komiteto balsavimo dėl EK siūlymo griežtinti ir standartizuoti skraidymo laiko apribojimus lakūnams visoje ES.

Kaip praneša „European Voice“, Europos skrydžių įgulų asociacija – organizacija, vienijanti nacionalines lakūnų sąjungas, – susitiko su EP nariais prieš balsavimą tam, kad įspėtų juos, jog vietoje to, kad apsaugotų lakūnus, naujosios taikylės faktiškai padidins lakūnų skraidymo laiką kai kuriose ES valstybėse narėse.

„Siūlomos taisyklės apima daugybę atsargumo priemonių, kurios prieštarauja tam, ką ekspertai vadina saugumu“, - teigė Europos skrydžių įgulų asociacijos generalinis sekretorius Philipas von Schopprenthau. „Naujosios taisyklės tik pablogins skrydžių įgulų situaciją dėl skraidymo pavojingai pavargus. Ar sėstumėte į lėktuvą, jei žinotumėte, kad lakūnas nemiegojo jau 22 valandas? Ateityje neturėsite pasirinkimo.“

Ultrakairiųjų bei žaliųjų EP grupės sureagavo į asociacijos įspėjimus pateikdamos pataisą atmesti siūlymą. Pagrindinės parlamentinės grupės – Socialistų ir demokratų pažengusiojo aljanso frakcija, Liberalų ir demokratų aljansas už Europą, Europos liaudies partijos (krikščionių demokratų) frakcija – dar neapsisprendė dėl savo pozicijos šiuo klausimu.

EK teigimu, asociacija tikslingai iškraipo siūlymą tam, kad skraidymo valandos atrodytų ilgesnės nei yra iš tiesų. EK įsitikinimu, nė vienoje iš ES valstybių narių skraidymo valandos pagal šį siūlymą nepailgės. Priešingai, kiekvienoje ES šalyje skraidymo valandos sumažės.

Egzistuojantys ES skraidymo valandų ribojimo standartai buvo nustatyti prieš aštuonerius metus, tačiau buvo laikini ir neapėmė tokių svarbių dalykų kaip poilsio laikas bei organizmo paros ritmo sutrikimas nuskridus keletą laiko juostų. Naujasis siūlymas nustatytų nuolatinius standartus bei padidintų suderinimą srityse, kurios anksčiau nebuvo apimtos. Tai atliekama komitologijos procedūros pagalba, kas reiškia, kad ES valstybės narės bei EP turi tris mėnesius tam, kad patvirtintų naujuosius standartus arba juos atmestų. Šis periodas baigiasi spalio 25 d.

Europos skrydžių įgulų asociacijos eskaluojamos 22 valandos gautos iš šiame siūlyme pateiktų 14 valandų skraidymo dienos metu ir 8 valandų „budėjimo oro uoste“. Šiuo metu budėjimas nėra ribojamas ES, todėl ženkliai skiriasi, priklausomai nuo ES šalies. Bendras skraidymo ir budėjimo laikas šiuo metu kai kuriose ES valstybėse narėse siekia 26 valandas.

Kaip teigiama naujajame siūlyme, bendras skraidymo ir budėjimo laikas negali viršyti 16 valandų. Pridėjus siūlomas 6 valandas „budėjimo namuose“, bendrasis skraidymo ir budėjimų laikas Europos skrydžių įgulų asociacijos paskaičiavimais sudaro 22 valandos. Tačiau EK teigimu, tai negali būti vertinama kaip nenutrūkstama darbo pamaina, nes lakūnai budėjimo namuose metu gali miegoti.

Lakūnų profesinės sąjungos teigimu, siūlyme pateiktos 11 valandos (vietoje dabartinių 11 valandų 45 minučių) naktinio skraidymo viršija „ekspertų rekomenduojamas“ 10 valandų. Tačiau EK nesutinka, sakydama, kad buvo atliktas tik vienas tyrimas 1998 m., paremtas specifiniais tolimaisiais skrydžiais. EK teigimu, bendruoju požiūriu, mokslininkų yra sutinkama su 11 valandų skraidymo nakties metu. Jungtinė Karalystė (JK) – vienintelė valstybė, kurioje skraidymo nakties metu valandos trumpesnės nei 11 valandų 45 minučių, o sudaro 11 valandų ir 15 minučių.

Europos oro linijų asociacija prašo EP transporto komiteto remti šį EK siūlymą. „Suderintų skraidymo laiko apribojimų nenustatymas reikštų, kad ir toliau būtų taikoma dabartinė fragmentiška įstatyminė bazė“, - teigia Europos oro linijų asociacijos generalinis sekretorius Atharas Husainas Khanas. „Naujieji skraidymo valandų apribojimai užtikrintų vienas griežčiausių taisyklių pasaulyje, kurios būtų griežtesnes net už dabartines.“

Jei ES transporto komiteto balsavimo metu šis siūlymas būtų atmestas, labiausiai tikėtina, kad pakartotinai jo likimas būtų sprendžiamas per balsavimą Strasbūre spalio 9 d.

Išskyrus Austriją ir Nyderlandus, visos ES valstybės narės parėmė šį siūlymą, kai jis pasirodė liepos mėn., tačiau situacija galėjo pasikeisti pastarosiomis savaitėmis dėl padidėjusio spaudimo iš profesinių sąjungų.Š į mėnesį D. Britanijos parlamento transporto komitetas patarė JK vyriausybei atmesti šį siūlymą.