Taisyklėms pritarė 485 EP nariai, nepritarė 151, o susilaikė 32. Dėl jų bus toliau deramasi su ES Taryba. Kadangi gegužės 25-ąją vyks Europos Parlamento rinkimai, galutinį sprendimą, tikėtina, priims naujai išrinktas Parlamentas.

Kaip veikia „eCall“?

Europos keliuose žūstančių ar sužeidžiamų aukų skaičiaus sumažinimas – visos Europos Sąjungos galvos skausmas. Naujuose automobiliuose įrengta automatinė pagalbos iškvietimo sistema eCall paspartintų pagalbos tarnybų atvykimą į įvykio vietą, o tai leistų išgelbėti daugiau gyvybių.

Automobiliai yra pats nesaugiausias būdas keliauti. Europos Sąjungoje dėl automobilių avarijų kiekvieną dieną užgęsta 75 gyvybės, o rimtus sužeidimus patiria daugiau nei 250 tūkst. žmonių per metus. Europarlamentarai rado būdą išgelbėti ne vieną tūkstantį gyvybių.

Automobiliui patekus į rimtą avariją, bus automatiškai renkamas Europos bendrasis pagalbos telefono numeris 112 ir siunčiama informacija apie automobilio buvimo vietą, avarijos laiką, užsegtų diržų skaičių, taip pat transporto priemonę. Tokiu būdu pagalbos tarnybos galės veikti gerokai efektyviau, o į eismo įvykius patekę žmonės pagalbos sulauks daug greičiau.

eCall veikimo schema

Tikslas – mažinti aukų skaičių

Viena iš naujosios sistemos iniciatorių europarlamentarė Olga Sehnalová iš Čekijos įsitikinusi, kad tokia technologija ES labai reikalinga. „Tokiu būdu galime per metus išsaugoti daugiau nei 2,5 tūkst. gyvybių ir 10-15 proc. sumažinti rimtų sužalojimų skaičių.

Tikiu, kad nuo 2015-ųjų spalio visi naujų modelių lengvieji keleiviniai ir krovininiai automobiliai turės įrenginius, susietus su greitosios pagalbos 112 sistema“, – sako O. Sehnalová.

Europos Parlamento Transporto ir turizmo komiteto pirmininko pavaduotojas Dieter-Lebrecht Koch iš Vokietijos teigia, kad naujosios sistemos įvedimą palaiko 80 proc. Europos vairuotojų. Jo įsitikinimu, tūkstančiai žmonių dabar būtų gyvi, jeigu pagalbos tarnybos juos būtų pasiekusios anksčiau.

Tyrimai rodo, kad su „eCall“ pagalbos centro atsako laikas gali būti sumažintas perpus kaimo vietovėse ir 40 proc. – miesto vietovėse.

„Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad naudojant „e-Call“ sistemą į įvykio vietą atvykstama vidutiniškai per 11,7 min., o be „eCall“ – per 21,2 min.“, - aiškina Intelektinių transporto sistemų asociacijos „ITS Lietuva“ valdybos narys Rokas Paulauskas.

Europos Parlamento nariai balsuos už tai, kad ši sistema automobilių savininkams nieko nekainuotų ir signalas pagalbos tarnyboms apie avariją būtų siunčiamas nemokamai.

Pritarimas Šiaurėje ir nauda Lietuvai

Lietuvos susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius teigia, kad šios sistemos įgyvendinimas svarbus visai Europos Sąjungai, bet labiausiai jam pritaria Šiaurės šalys. Naujoji sistema ypač aktuali retai apgyvendintose vietovėse.

„Jeigu kur nors Suomijos šiaurėje automobilis susidūrė su briedžiu, kurių ten gausu, vairuotojas sužeistas ir negali išsikviesti greitosios pagalbos, o kelias retai važiuojamas, pabuvęs automobilyje pusę dienos ar dar ilgiau, žmogus gali mirti nesulaukęs pagalbos. Tokiais atvejais „eCall“ sistema labai padėtų išgelbėti gyvybes“, – pažymi R. Sinkevičius.

Lietuvos bendrojo pagalbos centro direktoriaus pavaduotojas Tadas Maroščikas pastebi, kad Lietuvos automobilių parkas palyginti senas, todėl neverta tikėtis, kad pirmaisiais metais po Europos Parlamento reikalavimo įgyvendinimo mirtingumas keliuose smarkiai sumažėtų. Tuo tarpu su laiku atsinaujinant automobilių parkui, efektas tikrai būtų.

T. Maroščikas užsimena, kad svarstoma galimybė „eCall“ sistemą įdiegti ir senuose automobiliuose. „Žinoma, norint ją populiarinti, reikėtų paskatinimo. Pavyzdžiui, jeigu vairuotojas investuotų į sistemą, jam galėtų mažiau kainuoti transporto priemonės draudimas. Savininkui tai būtų investicija į saugumą ir garantija, kad nelaimės atveju pagalba atvyks greičiau, o draudimo bendrovei - ramiau, kad jos klientas turi daugiau šansų išgyventi“, – pasakoja T. Maroščikas.

Automobilių gamintojai jau ėmėsi iniciatyvos

Kai kurie gamintojai „eCall“ technologiją jau naudoja, tačiau tik mažas procentas automobilių Europos Sąjungoje (0,7 proc.) jau turi šią sistemą.

„UAB Inchacape Motors” komercijos vadovė Miglė Makauskaitė pasakoja, kad „Ford“ automatinio pagalbos iškvietimo funkciją Europoje pristatė dar 2013 m. pirmoje pusėje, o Lietuvoje tokiais automobiliais pradėta prekiauti daugiau nei prieš metus – kai tik prasidėjo prekyba Europoje.

„Šiandien šią technologiją galima užsisakyti praktiškai į visus mūsų automobilius, o daugelyje aukštesnės klasės automobilių ji montuojama standartiškai, todėl klientams nereikia papildomai mokėti.

Sistema veikia 30 Europos šalių, o atsitikus nelaimei skambinama bendruoju pagalbos telefonu 112“, - aiškina M. Makauskaitė.

Europos Parlamentas siekia, kad nuo kitų metų spalio visi transporto priemonių gamintojai įdiegtų „eCall“ sistemą naujų modelių lengvuosiuose automobiliuose ir autofurgonuose, pagaminamuose ES.

Vėliau gali būti diskutuojama dėl kitų transporto priemonių, tokių kaip autobusai, sunkvežimiai, motociklai. Tai pirmasis svarstymas, po kurio toliau vyks europarlamentarų derybos su ES šalių vyriausybių atstovais. Kadangi gegužės 25-ąją vyks Europos Parlamento rinkimai, galutinį sprendimą, tikėtina, turės patvirtinti jau naujos kadencijos europarlamentarai.

Masiškai lietuviai naudotųsi dar negreit

Lietuvos autoverslininkų asociacijos, vienijančios oficialius žymiausių užsienio automobilių bei autodetalių gamintojų atstovus, direktorius Ričardas Beišys MyEP sakė, kad sprendimas dėl šios sistemos nėra naujas ir apie jos diegimo būtinybę kalbama jau ne vienerius metus.

„EP iniciatyva rodo, kad suvokimas, kad reikia įdiegti (eCall sistemą – MyEP. red. past.), pagaliau atėjo iki politiką įgyvendinančių asmenų. Tačiau EP tik priims rezoliuciją, o Europos Komisija (EK) turės nagrinėti, kaip viską perkelti į įstatymus, nuo kada, įvertins, kokia kaina ir pan.“, - apie ilgai truksiantį procesą kalbėjo jis.

Anot pašnekovo, kol kas kalbėti apie tai, kiek šios sistemos diegimas kainuos, arba kiek gyvybių išgelbės, ankstoka, EK iš pradžių turi spręsti, teikti ir pan.

„Tačiau šis klausimas nėra toks aktualus lietuviams. Mes neturime automobilių parkų reguliavimo politikos ir ši naujovė mus pasieks ne tada, kai atsiras reglamentavimas. Tik 5 proc. perkamų automobilių Lietuvoje yra nauji, todėl kai automatinė pagalbos iškvietimo sistema bus būtina nuo, pavyzdžiui, 2015 m. arba 2017 m., tik maža dalis Lietuvos gyventojų ja naudosis. Masiškai automobiliai su šia sistema pasieks Lietuvą 2030 metais“, - dalinosi prognozėmis R. Beišys.