Kaip rašo "EuObserver", dėl Jungtinių Valstijų prezidento Baracko Obamos vasarį priimto sprendimo gegužę nevykti į Madridą dalyvauti ES ir JAV viršūnių susitikime, turėjusiame tapti svarbiausiu Ispanijos pirmininkavimo Bendrijai akcentu, premjeras J.L.R.Zapatero vėl liko kvailio vietoje.

Dar vieną progą sužibėti tarptautinėje arenoje jis prarado, kai buvo atšauktas gegužę turėjęs įvykti ES ir arabų šalių bei Izraelio lyderių viršūnių susitikimas.

Tačiau, kaip pažymi "EuOobserver", bene labiausiai į akis krito tai, kad J.L.R.Zapatero buvo iš esmės nematomas sprendžiant opiausią ir pastarąjį pusmetį dominavusią problemą - euro zonos skolų krizę.
Ispanija perleido atsakomybę vadovauti krizės sprendimui Europos Vadovų Tarybos pirmininkui Hermanui Van Rompuy, Prancūzijai ir Vokietijai, sukūrusiems euro zonos finansinės pagalbos fondą ir naujas Europos ekonomikos valdymo taisykles.

Vienintelis indėlis

Bene vienintelis tiesioginis jos indėlis buvo užtikrinimas, kad ES bankų testavimas nepalankiausiomis sąlygomis bus viešas.
"EuObserver" nuomone, vienas paaiškinimų galėtų būti tai, kad Ispanijos vyriausybės vadovas ėmėsi antraplanio vaidmens atsižvelgdamas į pernai gruodį įsigaliojusią Lisabonos sutartį.
Šiuo dokumentu siekiant racionalizuoti Bendrijos darbą buvo sukurta nauja jos vadovybės struktūra, įskaitant H. Van Rompuy pareigas, ir Ispanijai teko sunki užduotis pirmininkauti blokui pereinamuoju laikotarpiu.

„Jis buvo tinkamoje vietoje, šešėlyje, rėmė poną H.Van Rompuy", - sakė vienas ispanų diplomatas, pageidavęs neskelbti savo pavardės.

Kitas paaiškinimas, pasak "EuObserver", galėtų būti toks, kad J.L.R.Zapatero buvo H.Van Rompuy šešėlyje siekdamas nukreipti dėmesį nuo Ispanijos ekonomikos, atsidūrusios prie žlugimo slenksčio.
"Jie norėjo išvengti klausimų: kokių veiksmų derėtų imtis? Ką ketinate daryti turint galvoje, kad patys išgyvenate krizę?" - sakė vienas ES diplomatas.

Vis dėlto negalima pamiršti, kad Ispanijos dėka buvo pasiekta virtinė svarbių užkulisinių susitarimų. Ji pašalino kliūtis ES įstatymui, draudžiančiam prekiauti neteisėtai kertama mediena.
Ji padėjo išspręsti konfliktą su Europos Parlamentu dėl ES ir JAV susitarimo, susijusio su SWIFT (Pasaulinės tarpbankinių finansinių telekomunikacijų organizacijos) bankų duomenų perdavimo kovos su terorizmu tikslais.

Taip pat įsteigė naują komitetą Nuolatinį vidaus saugumo komitetą (Standing Committee on Internal Security, COSI), kurį sudaro ES valstybių diplomatai.

"Galėjo būti blogiau", - sakė vienas Bendrijos diplomatas, pageidavęs likti anonimu.
Nicolas Sarkozy

"Įsivaizduokite, J.L.R.Zapatero vietoje būtų (Nicolas) Sarkozy", - pridūrė jis, turėdamas galvoje keblią padėtį, kuri neišvengiamai būtų kilusi, jei hiperaktyviam Prancūzijos vadovui būtų tekę dalintis valdžia su H.Van Rompuy.

Įtempti santykiai

Tačiau, kaip pažymi "EuObserver", tarp Ispanijos užsienio reikalų ministro Miguelio Angelio Moratinoso, laikomo dešiniąja J.L.R.Zapatero ranka, ir ES užsienio politikos vadovės Catherine Ashton susiklostė gana įtempti santykiai.

Ispanijos užsienio reikalų ministerija žengė virtinę vienašališkų žingsnių, tarsi parodydama, kad ES aukštosios įgaliotinės užsienio ir saugumo politikai pozicijos gana silpnos.

Ispanijos ambasadorius Pekine paragino Bendriją atšaukti ginklų embargą Kinijai. Kiek vėliau M.A.Moratinosas pareiškė, kad ES derėtų normalizuoti santykius su Kuba, o po Izraelio komandosų reido prieš humanitarinę pagalbą į Gazos Ruožą gabenusią laivų flotilę jis kartu su prancūzų ir italų ministrais, o ne C.Ashton, parašė laišką žiniasklaidai.

Pasak "EuObserver", kai kam pasirodė, kad Ispanijai, pateikusiai iniciatyvą dėl Kubos, labiau rūpi galimybė pasipelnyti savo buvusioje kolonijoje, o ne noras sutelkti ES spausti komunistinę salą žmogaus teisių klausimu.

"Viskas buvo pakrika", - sakė vienas diplomatas apie Madrido užsienio politiką pirmininkavimo laikotarpiu.
"Jie neįvertino ES nusiteikimo", - pridūrė kitas diplomatas.

Minėtas ispanų diplomatas gynė M.A.Moratinoso darbą, teigdamas, kad jis padėjo C.Ashton pasiekti susitarimą su valstybės narėmis ir Europos Parlamentu dėl Europos išorės veiksmų tarnybos (European External Action Service - EEAS), pirmojo Bendrijos diplomatinio korpuso.

"Manau, negali būti jokių abejonių dėl jo lojalumo poniai C.Ashton", - sakė diplomatas.
Lenkija, kita didelė valstybė, kuriai pagal rotacinį principą teks stoti prie Bendrijos vairo, pažymėjo, jog įsigaliojus Lisabonos sutarčiai ir pirmininkės pareigas einant Ispanijai pirmininkaujančios valstybės vaidmuo išties sumažėjo.

Varšuva gegužę parodė, jog puoselėja dideles ambicijas dėl pirmininkės pareigų, kurias eis 2011 metų antroje pusėje, kai į susitikimą su Europos Komisija Briuselyje atsiuntė beprecedentį skaičių aukštų pareigūnų - 22 ministrus ir viceministrus.
Hermanas Van Rompuy

Ji nori įnešti svarų indėlį derantis dėl Bendrijos biudžeto 2014-2002 metų laikotarpiui, inicijuoti glaudesnį bendradarbiavimą gynybos srityje ir spartinti ES integraciją su posovietinėmis valstybėmis, tokiomis kaip Ukraina.

Piotras Kaczynskis iš Briuselyje įsikūrusio Europos politikos studijų centro sakė, kad Varšuvai pirmininkavimo laikotarpiu derėtų sutelkti dėmesį į techninius klausimus, tokius kaip bevizis režimas ukrainiečiams , o CFSP (bendrąją užsienio ir saugumo politiką) palikti C.Ashton".

Pasak P.Kaczynskio, Lenkija neabejotinai jus pagundą numatyti savo premjerui Donaldui Tuskui didesnį vaidmenį nei atliko J.L.R.Zapatero.

"Jiems reikia sugalvoti, kaip pasiekti, kad D.Tuskas atrodytų kaip geras valstybės vyras, tačiau ir nesikasti po H.Van Rompuy ar C.Ashton pamatais. Na gerai, šiek tiek, bet ne per daug", - sakė P.Kaczynskis.