Jei Komisija nustatys, kad minėti asmenys diskriminuojami ar kad pažeidžiamos ES pagrindinės laisvės, ji informuos nacionalines valdžios institucijas ir pareikalaus trūkumus ištaisyti. Jei problemos nebus išspręstos, Komisija gali pradėti atitinkamų valstybių narių pažeidimų nagrinėjimo procedūras.

Darbuotojų judumas – vienas iš pagrindinių Europos ekonomikos augimo ir užimtumo skatinimo veiksnių. Skaičiuojama, kad dėl judumo po plėtros (2004–2009 m.) ES-15 BVP ilguoju laikotarpiu padidėjo beveik 1 %.

Už mokesčius, muitų sąjungą, kovą su sukčiavimu ir auditą atsakingas Komisijos narys Algirdas Šemeta sakė: „ES taisyklės yra aiškios – bendrojoje rinkoje visiems ES piliečiams būtina sudaryti vienodas sąlygas. Neturi būti jokios diskriminacijos ar kliūčių darbuotojams pasinaudoti laisvo judėjimo teise. Mūsų pareiga piliečiams – užtikrinti, kad šie principai būtų įgyvendinti praktikoje visose valstybių narių mokesčių taisyklėse.“

Komisijos iniciatyva vertinti ES piliečių mokestinio diskriminavimo situaciją yra papildomas ir užbaigiamas ankstesnis projektas, kuriame buvo nagrinėjama, kaip apmokestinami pasienio darbuotojai.

Kadangi mokestinės kliūtys tebėra vienas iš pagrindinių trukdžių tarpvalstybiniam judumui, siekdama sugriauti ES darbuotojams trukdančius barjerus Komisija dirba įvairiomis kryptimis, pavyzdžiui, ji pateikė pasiūlymus spręsti dvigubo apmokestinimo problemas, geriau taikyti darbuotojų teisę į laisvą judėjimą ir didinti komandiruotų darbuotojų apsaugą.

Pagrindiniai faktai

Įgyvendinant Komisijos iniciatyvą bus nagrinėjama ir vertinama, ar ne savo valstybėje narėje gyvenantys ES piliečiai dėl judumo yra baudžiami ir apmokestinami didesniais mokesčiais.

Tai gali vykti tiek valstybėje narėje, iš kurios jie kilę, tiek toje, į kurią jie nusprendė persikelti. Piliečiai gali patirti mokestinių nepatogumų:

- dėl jų investicijų ar turto buvimo vietos, dėl paties mokesčių mokėtojo buvimo vietos arba vien dėl mokesčių mokėtojo gyvenamosios vietos pasikeitimo;

- dėl jų įmokų į pensijų schemas, pensijų mokėjimo arba pensijų ir gyvybės draudimo kapitalo pervedimų;

- dėl savarankiškai dirbančių asmenų veiklos, vykdomos kitoje valstybėje, arba vien dėl tokios veiklos perkėlimo;

- dėl atsisakymo taikyti tam tikras mokesčių atskaitas arba mokesčių lengvatas;

- dėl jų sukaupto turto.

Atsižvelgdama į tai, Komisija nagrinės daugelio skirtingų ES piliečių kategorijų – darbuotojų, savarankiškai dirbančių asmenų ir pensininkų – situaciją.

Teisė gyventi ir dirbti bet kurioje ES šalyje – viena iš pagrindinių Europos piliečių teisių ir svarbus visos Europos darbo rinkos plėtros veiksnys. Komisija bendradarbiauja su valstybėmis narėmis, siekdama palengvinti laisvą darbuotojų judėjimą, taip pat užtikrina, kad darbuotojai ir ES piliečiai, gyvenantys ne savo valstybėse narėse, nebūtų traktuojami skirtingai nuo tos valstybės narės piliečių ir kad jie galėtų naudotis tomis pačiomis mokesčių lengvatomis, kaip ir tos šalies darbuotojai.