Nesiliaujant nuo rugsėjo 11 d. Rusijos muitininkų vykdomai Lietuvos krovininių vilkikų diskriminacinio pobūdžio kontrolei, šio klausimo svarstymą Europos Parlamente inicijavo Lietuvos atstovė L. Andrikienė ir Vokietijos atstovas D. Caspary, abu – EP Tarptautinės prekybos komiteto nariai.

Antradienį vykusiame didžiausios Europos Parlamente Europos liaudies partijos (krikščionių demokratų) frakcijos Užsienio reikalų darbo grupės posėdyje minėtų europarlamentarų parengtas žodinis klausimas Europos Komisijai buvo pristatytas ir, parėmus kitiems EP nariams, darbo grupės vardu pasiūlytas įtraukti į EP plenarinės sesijos darbotvarkę.

„Rusija nedelsiant privalo nutraukti diskriminacinio ir provokacinio pobūdžio veiksmus prieš Lietuvos vežėjus. Tokie diskriminaciniai patikrinimai grubiai pažeidžia įsipareigojimus, kuriuos Rusija prisiėmė įstodama į Pasaulio prekybos organizaciją (PPO), ir daro tiesioginę žalą ne tik Lietuvos, bet visos Europos Sąjungos eksportuotojams”, – posėdyje pažymėjo Lietuvos atstovė L. Andrikienė.

Vokietijos atstovas M. Gahleris išreiškė pritarimą, kad šis klausimas būtų svarstomas EP plenarinėje sesijoje, pabrėždamas, kad Lietuva yra ES vieningos rinkos dalis ir net jei žalą patirtų vien tik Lietuvos įmonės, tai būtų pakankamas pagrindas šį klausimą svarstyti EP plenarinėje sesijoje, taip pat kreiptis į Europos Komisiją, kad pastaroji ir valstybės narės nedelsiant imtųsi priemonių užkirsti kelią neteisėtiems Rusijos veiksmams.

Europos Parlamente žinoma, kad Rusijos kryptimi krovinius veža 650 Lietuvoje registruotų įmonių, kurioms priklauso apie 13 000 krovininių vilkikų. Šiuo metu laukiama Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava” atliekamos apklausos rezultatų, siekiant išsiaiškinti problemos mastą, patirtų nuostolių apimtį, kad būtų imtasi adekvačių priemonių ne tik kalbantis su Rusija, bet ir Pasaulio prekybos organizacijoje.

Europarlamentarai supranta, kad nepagrįstai dideli sugriežtintos ir detalios patikros mastai, kai vilkikai sulaikomi savaitei ar dar ilgiau, daro ne tik tiesioginę žalą (genda produkcija; prekes tenka iškrauti, o už tai tenka mokėti; Rusijos siūlomos konvojavimo paslaugos yra itin brangios ir kt.), bet dar svarbiau – tokiais Rusijos veiksmais griaunami Lietuvos įmonių santykiai su užsakovais ir partneriais Rusijoje ir kitose šalyse.

Ar žodinis klausimas Europos Komisijai dėl diskriminacinių veiksmų prieš Lietuvos vežėjus bus įtrauktas į artimiausios Europos Parlamento plenarinės sesijos darbotvarkę, kuri spalio 7-10 d. vyks Strasbūre, paaiškės ketvirtadienį (spalio 3 d.), kai šį klausimą svarstys EP Pirmininkų sueiga.