Streikai kai kuriuose šalių oro uostuose prasidėjo dar antradienį, dieną, kai Europos Komisaras Siimas Kallas paskelbė apie ketinimus spartinti Europos oro eismo kontrolės reformą, tai yra sujungti 27 šalių oro erdves į devynis blokus.

JAV pavyzdys

Tokia idėja gimė pamačius, kad Jungtinės Valstijos, kurios turi tokią pat oro erdvę, o eismas jose yra net intensyvesnis, kontrolei išleidžia pusę tiek, kiek Europa. Taip pat buvo apskaičiuotos prognozės, kad oro skrydžių per ateinančius 10-20 metų Europoje turėtų padaugėti 50 proc.

Europos Komisijos skaičiavimais, „neefektyvus oro erdvės suskaidymas oro linijoms ir jų keleiviams per metus kainuoja 5 mlrd. eurų“. Dėl dabartinio oro erdvės padalinimo kiekvienas „lėktuvas vidutiniškai per skrydį yra priverstas nuskristi papildomus 42 kilometrus, taip išnaudojama daugiau kuro, daugiau teršiama, reikia mokėti didesnius mokesčius ir iškęsti daugiau vėlavimų“.

„Mūsų keleiviai turėjo kęsti daugiau nei dešimtmetį blogesnes paslaugas ir praleistus galutinius terminus kelyje „vieningo Europos dangaus“ link. Mes negalime sau leisti ir toliau taip tęsti. Šiandien mes stipriname sistemos veržles ir varžtus, kad ji galėtų atlaikyti spaudimą net ir sunkiais ekonominiais laikais. Turime padidinti Europos aviacijos sektoriaus konkurencingumą ir sukurti daugiau darbo vietų oro linijose ir oro uostuose“, - teigė transporto eurokomisaras Siimas Kallas.

Atpigs kelionės

Lietuvos nuolatinio atstovo ES pavaduotojas Arūnas Vinčiūnas neslėpė, kad kelias iki šių idėjų praktinio įgyvendinimo išlieka ilgas. Diskusijas tarp šalių narių dėl vieningo Europos dangaus pradės šiuo metu ES Tarybai pirmininkaujanti Airija, vėliau jų koordinavimą perims Lietuva, optimistiniu variantu, jos baigsis graikų pirmininkavimo metu.

Po to klausimo nagrinėjimas persikels į Europos Parlamentą, kurio rinkimai kitąmet. Tikėtina, kad vieningo Europos dangaus klausimą nagrinės jau kita europarlamentarų kadencija. Parlamente diskusijos dar tęsis apie pusmetį.

„Žvelgiant optimistiškai, manau, kad galima rezultatą pasiekti 2014-2015 metų sandūroje“, - MyEP sakė A. Vinčiūnas.

Lietuva pateiktą EK pasiūlymą dar „nagrinės ir paskui vertins“.

„Kitą vertus, kai mes pirmininkausime, mūsų vaidmuo bus rasti bendrą vardiklį tarp 28 šalių (įskaičiuojant ir Kroatiją, kuri prisijungs nuo liepos 1 dienos), klausimas, ar pritariame, ar nepritariame, jau nebėra pirmoje vietoje“, - sakė A. Vinčiūnas.

Ambasadoriaus teigimu, jei EK pasiūlymai įsigaliotų, „turėtų sumažėti keliavimo kaštai, laikas ore ir tarša“.

„Vienas iš pasiūlymo tikslų atpiginti keliones. Turint mintyje konkurenciją su trečiųjų šalių kompanijomis reikia ir paslaugas atpiginti, ir padaryti sistemą efektyvesnę, kad būtų galima konkuruoti“, - sakė A. Vinčiūnas.

Tūkstančiai atšauktų skrydžių
Prancūzijos oro uostuose anuliuoti tūkstančiai skrydžių

Nors S. Kallas pažymėjo, kad „pasiūlymas nėra nukreiptas prieš oro eismo kontrolierius“, Komisijos iniciatyva netruko sulaukti jų pasipriešinimo, ypač Prancūzijoje, kur nuo antradienio oro uostų darbą trikdo streikai.

Prancūzijos civilinės aviacijos generalinio direktorato duomenimis, dienomis nuo antradienio iki ketvirtadienio įvyks tik 50 proc. numatytų skrydžių Šarlio de Golio, Orly, Buvė, Liono, Nicos, Marselio, Tulūzos ir Bordo oro uostuose. Vien antradienį Prancūzijoje buvo anuliuota apie 1800 skrydžių.

Kitur streiko mąstai buvo mažesni. Londone keturiuose didžiuosiuose oro uostuose buvo anuliuota apie 70 skrydžių, Frankfurte – 18 skrydžių, pranešė agentūra „DowJones“.

440 Europos oro uostų kasmet apsilanko 800 mln. keleivių. Kiekvieną dieną čia įvyksta apie 27 tūkst. kontroliuojamų skrydžių. Tai sudaro apie 9 mln. skrydžių per metus. 80 proc. atvejų lėktuvas pakyla ir nusileidžia ES.