Seniau buvo gerai suvokiamas skirtumas tarp ženklo ir daikto. Yra garsus posakis „Žodis ŠUO pats nesikandžioja“: galite pirštu paliesti raides „Š“, „U“ ar „O“, ir nieko jums nenutiks. Modernusis pasaulis geba tai atskirti. O primityvios gentys netiki, kad egzistuoja du atskiri pasauliai. Jiems ženklas reiškia daiktą. Elnio piešinys nėra piešinys – tai pats elnias.
Galima sakyti, jog Europa jau ištisus dešimtmečius vis labiau pabrėžia savo primityviąją pusę. Ji pradėjo vėl tikėti stebuklais. Faktiškai visa šiandieninė ekonomika priklauso abstrakčiajam pasauliui, raidžių ir skaičių karalijai, o ne apčiuopiamai, trimatei tikrovei.
Iš tiesų, jei brūkšteltume sakinį „Šis popieriaus lapelis vertas šimto tūkstančių eurų“, juk nepatikėtume, kad tas, ką tik buvęs tuščias, lapelis staiga tapo vertas tokios sumos. Bet jei pažvelgtume iš kiek toliau, suvoktume, kad dėl šiandieninio ekonomikos smukimo iš dalies kaltas panašus procesas, tik vykstantis stambesniu mastu.
Absurdiškiausia, kad šį tikėjimą abstrakcija, šį grįžimą prie primityvaus mąstymo, karaliaujančio šiandieniniame pasaulyje, lydi beprecedentis apčiuopiamų dalykų naikinimas. Europoje skerdžiami galvijai, išrenkami laivai, apleidžiami įdirbti laukai, sunaikinama ar sustabdoma įranga, nes negalima gaminti daugiau nei tam tikrą prekių kiekį. Metai po metų abu procesai paraleliai progresuoja: trimačių pasaulio elementų naikinimas ir dvimačio popieriaus, simbolizuojančio turtą, įsigalėjimas. Giliai širdyje žmonės patikėjo, kad turtas slypi ženkluose, o galvijai, laivai ir hektarai, nors, žinoma, irgi turtas, yra tik senovinė, išėjusi iš mados, netinkama turto forma. Taip sakant, nehigieniškas turtas, rašo Gonçalo M. Tavares.
Europa toli pažengė į priekį, ir vystydama technologijas ir kitose srityse, tačiau europiečiams vis dar reikia apčiuopiamų, materialių dalykų. Juk nepasislėpsi nuo lietaus nupieštame name? Būtent dėl to atrodo, jog Europa tuo pačiu metu juda ir pirmyn, ir atgal. Nelengva padaryti tai, ko ji siekia: palikti už nugaros primityvųjį pasaulį ir vėl sugrįžti prie šiems laikams pritaikytų senųjų tiesų.
Turime vėl tapti materialistais – pažodine šio termino prasme. Grįžti prie senojo materializmo, kurio puikus pavyzdys – tie patys galvijai, ramūs ir sunkūs; jų svoris juk ir yra jų vertė, teigia G. M. Tavaresas.